#dietetyk #diabetyk #cukrzyca #dietacukrzyca #pytaniadodietetyka #cukrzyk

Pytania do Dietetyka

2/26/2014BlueSugarCube



 



   Rozmowa z Panią Dietetyk Mileną Gąbką
   (możecie ją spotkać m.in. na szkoleniach Edu-Cukrzyca i w Poradni Diabetologicznej  w Szpitalu na ul. Kasprzaka w Warszawie)
     
  Pierwsza grupa pytań jest wymyślonych przeze mnie - które wydały mi się ważne i sensowne;) Druga część wywiadu to pytania od Was.

        
        Jakie witaminy są dobre dla chorych na cukrzycę
      i w jakich produktach je znajdziemy ?


Jak powszechnie wiadomo, dieta osób z cukrzycą nie powinna się różnić od diety zdrowego człowieka, także wszystkie witaminy i składniki mineralne powinny być obecne w diecie. Ostatnio coraz więcej uwagi poświęca się podaży magnezu, żelaza i witaminy D.W praktyce lekarskiej obserwuje się niskie stężenia tych związków u osób z cukrzycą. Magnez znajdziemy w wszelkiego rodzaju orzechach, kakao, kasza gryczana, kasza jaglana, zielone warzywa, ziarna pszenicy i jęczmienia, nasiona soi, fasola, groch, chleb razowy, ryby, mleko. Żelazo dobrze przyswajalne może pochodzić tylko z produktów zwierzęcych – chude czerwone mięso. Produkty roślinne bogate w żelazo to: kasza gryczana, kasza jaglana, pęczak, pestki dyni, pestki słonecznika, szpinak. Przyswajalność żelaza z produktów roślinnych można poprawić poprzez dodatek do nich produktów bogatych w witaminę C – wszelkiego rodzaju kiszonki, papryka, sok z cytryny. Natomiast witaminę D znajdziemy tłustych rybach morskich  - łosoś, halibut, śledź, makrela, sardynki. Niewielkie ilości witaminy D są również obecne w maśle.


     Czy dieta bezglutenowa może być pomocna w cukrzycy ? 
     
      Dieta bezglutenowa jest zarezerwowana dla osób z nietolerancją glutenu lub z celiakią. Nie jest polecana w cukrzycy ponieważ charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym. Z tego powodu może być kłopotliwa w utrzymaniu normoglikemii.

  
        Czy częsty głód może być powiązany z nieuregulowaną cukrzycą ?

Częsty głód może być powiązany z przyjmowaniem zbyt dużych lub zbyt częstych dawek insuliny. Insulina „napędza” apetyt i sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Częsty głód może być również obecny w przypadku dużych wahań glikemii – nieprawidłowo oszacowany posiłek, zbyt wysoka dawka insuliny i hipoglikemia. Kiedy taka sytuacja zdarza się codziennie, to czasem trudno wyjść z błędnego koła, ponieważ po hipoglikemii zjadamy za dużo i znów jest hiperglikemia.  W takim przypadku radziłabym odświeżenie wiedzy z wyliczania posiłków. Ponadto przyjrzałabym się swoim przelicznikom insulina – wymiennik.


        Czy warto mieszać słodkie i szybkie przekąski z produktami 
      zawierającymi tłuszcz i białko ?


Jest to działanie, które ma na celu obniżenie indeksu glikemicznego. Jak najbardziej jest to  działanie słuszne. Biała i tłuszcze spowolnią nagłe wchłanianie węglowodanów prostych i tym samym mogą pomóc w zapobieganiu hiperglikemii, która często towarzyszy jedzeniu słodkości.



Pytania od czytelników:



     Ile WW powinien jeść jedenastoletni diabetyk i czy waga 54kg przy wzroście 153cm to nadwaga i czy powinien syn schudnąć, a jeśli tak to ile kg powinien zrzucić? Czy insulina powoduje tycie, chodzi mi o to czy jak syn choruje i podczas choroby jest potrzebna większa dawka insuliny to czy jest możliwe, że przez to masa Jego ciała zwiększy się?


Faktycznie z siatek centylowych wynika, że chłopiec jest na 90 percentylu wagowym, natomiast wzrostowo jest niewiele ponad 75 percentyl. To oznacza, że jego masa jest zbyt wysoka względem wzrostu. Z odchudzaniem byłabym ostrożna. Dzieci nie odchudzamy – sprawdzamy jakość i ilość ich żywienia i proponujemy zmiany. Dla mnie sukcesem byłoby sytuacja w której chłopiec rośnie a jego masa stoi w miejscu i takim sposobem reguluje się proporcje względem wzrostu i masy ciała. Nie jestem zwolennikiem dokładnego określania ilości wymienników węglowodanowych. Względem norm dziecko w takim wieku powinno spożywać (norma dla chłopca o umiarkowanej aktywności fizycznej) 25 WW. Insulina faktycznie może powodować przyrost masy ciała, ale jeśli jest potrzebna korekta czy jej podaż na posiłek – to należy podać taką dawkę jaka wychodzi nam z obliczeń. Ponadto dziecko w takim wieku do prawidłowego rozwoju potrzebuje podaży insuliny – w przeciwnym razie nastąpi zahamowanie procesu wzrastania i rozwoju. Dieta o niskim i średnim indeksie glikemicznym może być pomocna w zachowaniu większej stabilności glikemicznej, a tym samym zmniejsza prawdopodobieństw podaży korekt (one przecież też są odpowiedzialne za zwiększenie apetytu).
Od tego bym zaczęła w tym przypadku.



        Jakim chlebem można zastąpić razowy ?



Niekoniecznie rozumiem pytanie. Chleb razowy można zastąpić pieczywem pszennym. Natomiast domyślam się, ze chodziło o to co innego zdrowego zamiast pieczywa razowego. Nie polecam pieczywa chrupkiego ponieważ jest to żywność wysokoprzetworzona zawierająca szereg związków rakotwórczych. Ponadto wszystkie związki mineralne które niby się tam znajdują mają bardzo niską przyswajalność. Widziałam również pieczywo składające się z samych ziaren – to może być alternatywa dla razowca.



      Czy produkty typu "light" są dobre ?


Produkty typu light nie są czasami light. Taki produkt powinien się charakteryzować 30% obniżeniem kaloryczności w porównaniu do swojego „pełnotłustego” odpowiednika. Zwróćcie uwagę na to w sklepie czy faktycznie tak jest. Poza tym produkty light muszą mieć w inny sposób wypełnioną lukę za tłuszcz czy węglowodany. Stąd są one bardziej wypełnione chemią lub sztucznymi zagęstnikami. Nie polecam ich w zwyczajowym spożyciu, a w przypadku redukcji masy ciała zalecam częściowo odtłuszczone produkty w odpowiednich ilościach. I tak jesteśmy zalani konserwantami, czy warto zatem samemu ich sobie dokładać?


Weronika BlueSugarCube

You Might Also Like

1 komentarze | comments

Napisz do mnie