Przejdź do głównej zawartości

Wszystko o systemie DBLG1

  Korzystam z systemu DBLG1 w połączeniu z CGM Dexcom G6 i pompą Accu-Chek Insight już prawie 2 miesiące! 🙃 Żyjąc 28 lat z cukrzycą typu 1 nie spodziewałam się, że pojawi się system, który tak ułatwi mi życie 🥰 Wszystko w ramach tego systemu mam refundowane w Belgii w ramach programu "drogie technologie" - za tą możliwość moje dane będą zbierane przez 2 lata by zbadać wpływ DBLG1 na poprawę jakości życia osoby z cukrzycą typu 1. DBLG1 (Diabeloop Generation 1) to system hybrydowej zamkniętej pętli z samouczącym się algorytmem.  DBLG1 - algorytm hostowany w dedykowanym urządzeniu - łączy sensor do ciągłego monitorowania glikemii (CGM) i pompę insulinową, aby zautomatyzować decyzje dotyczące podawania insuliny. System nie wymaga kalibracji, ale istnieje taka możliwość. 💙 Urządzenie DBLG1 jest sercem systemu: - Wyświetla wszystkie informacje na temat CGM-u, pompy i pętli (m.in. poziom glukozy, status urządzeń, statystyki) - Służy do wprowadzania danych (posiłek - węglowodan

Moje doświadczenie z Medtronic Extended


W połowie 2021 roku w wybranych krajach Europejskich, w tym w Belgii, pojawiły się nowe zestawy infuzyjne i zbiorniczki od firmy Medtronic - Medtronic Extended - które można używać do 7 dni. Wzbudziło to zarówno wiele entuzajzmu, jak i wiele obaw ze strony cukrzycowej społeczności. W tym wpisie podzielę się z Wami informacjami na temat Medtronic Extended oraz moimi wrażeniami po roku korzystania z tych zestawów infuzyjnych i zbiorniczków.

Informacje z sympozjum

Na konferencji diabetologicznej ATTD 2021 (Advanced Technologies & Treatments for Diabetes), zestawy infuzyjne Medtronic Extended zostały zaprezentowane podczas sympozjum firmy Medtronic. Podkreślano nie tylko korzyści dla pacjenta, ale również dla środowiska.

Innowacyjna technologia
🔹 Opatentowany system rozwiązuje problem degradacji insulin i utraty środków konserwujących, który prowadzi do okluzji zestawu infuzyjnego, a w konsekwencji do hiperglikemii.

Dwa razy dłuższe użytkowanie
🔹 Zapewnia bezpieczne i wygodne noszenie dla pacjentów.
🔹 Może być stosowany do 7 dni, zmiejszając obciążenie pacjenta

Zmniejszenie ilości odpadów
🔹 Oszczędności roczne na jednego pacjenta kontra zmiany wkłucia co 3 dni
▪️ 5-10 fiolek insuliny (nieodzyskiwalna insulina podczas zmiany zestawu infuzyjnego)
▪️ 1,5-1,9 kg odpadów plastikowych


Dzięki postępowi technologicznemu w projektowaniu produktu, udało się osiągnąć przedłużone użytkowanie zestawów infuzyjnych:

1. Nowy łącznik Extended Wear poprawia stabilność insuliny i wydajność miejsca podawania
2. Nowy dren Extended Wear poprawia retencję i stabilność środka konserwującego insulinę
3. Nowy plaster Extended Wear poprawia przyczepność do skóry

Informacje techniczne

Pełny osprzęt Medtronic Extended składa się z 7-dniowego zestawu infuzyjnego z drenem oraz 7-dniowego zbiorniczka Extended Reservoir. Zestaw infuzyjny jest umieszczony w jednorazowym aplikatorze wyposażonym w automatycznie cofającą się igłę. Zestaw można nosić maksymalnie do 7 dni.

🔹 Do tej pory widziałam zestaw infuzyjny i zbiorniczek tylko w tej wersji:
▪️ Kąt zakładania: 90 stopni
▪️ Długość drenu: 60 cm*
▪️ Długość teflonowej kaniuli: 6 mm*
▪️ Pojemność zbiorcznika: 3 ml

* w instrukcji jest informacja o wersji 80 cm
* w instrukcji jest informacja o wersji 9 mm

🔹 Zalecane miejsca aplikacji:
▪️ Brzuch
▪️ Uda
▪️ Ramiona
▪️ Górna część pośladków


Medtronic Extended vs Medtronic Quick-set

Do tej pory (od wielu lat) używałam zestawów infuzyjnych Quick-set oraz klasycznych zbiorniczków. Z Quick-setami różnie bywało, zdarzały się bardzo bolesne aplikacje czy zgrubienia wymagające poważniejszej pielęgnacji, ale chyba najbardziej przeszkadzało mi ręczne usuwanie igły. 


Największą (i najbardziej widoczną) różnicą między Medtronic Extended a Medtronic Quick-set jest urządzenie wprowadzające - w przypadku pierwszego jednorazowy aplikator jest w każdym zestawie (dobra opcja dla zapominalskich), w przypadku drugiego musimy mieć wielorazowy serter (wiem, że niektórzy wprowadzają Quick-sety ręcznie, bo nie lubią tego sertera).

Są również różnice w procesie aplikacji - zestaw Extended najpierw przyklejamy w miejsce wkłucia a następnie poprzez wciśnięcie guzika aplikatora wprowadzamy kaniulę, a zestaw Quick-set przykleja się w momencie samej aplikacji.

Różnica, która mnie chyba najbardziej zaskoczyła to kwestia wypełnienia drenu. W zestawie Quick-set wypełniamy insuliną cały dren razem z kaniulą przed aplikacją, natomiast w zestawie Extended aplikuje się zestaw infuzyjny (kaniulę) a wypełnia się sam dren z łącznikiem (standardowo wypełnia się kaniulę po podłączeniu).

Jeżeli chodzi o kwestie ekologiczne, to w pierwszej chwili jednorazowy aplikator nie brzmi zbyt przyjaźnie dla środowiska, ale wydłużenie użytkowania zestawu infuzyjnego już tak (w miesiącu wyrzucimy do odpadów ostrych 4 takie aplikatory ale w przypadku zestawu 3-dniowego już 10 igieł). Ta technologia może przyczynić się do zmniejszenia znacznej ilości odpadów z plastiku, które powstają przy korzystaniu z zestawów 3-dniowych.

Jakiś czas temu Medtronic wprowadził zmiany w zestawach Quick-set tzn. ograniczył ilość zatyczek i obecnie do jednego pudełka (10 szt. wkłuć) są dodawane tylko 2 sztuki zatyczek. W przypadku Medtronic Extended nie ma możliwości takiej zmiany, ponieważ zatyczka służy jako blokada aplikatora, którą wyjmuje się tuż przed wprowadzeniem kaniuli.

Mój rok z Medtronic Extended


Zaczęłam korzystać zarówno z zestawów infuzyjnych jak i zbiorniczków Medtronic Extended w sierpniu zeszłego roku. Na początku miałam różne obawy, głównie związane z możliwą reakcją skórną czy przerostem tkanki. Nowe też była dla mnie kwestia wprowadzania kaniuli pod skórę bez jej wcześniejszego wypełnienia.

Muszę jednak przyznać, że obecnie nie wyobrażam sobie powrotu do zestawów Quick-set.  Przy jednoczesnym użytkowaniu 7-dniowego systemu CGM (używam Medtronic Guardian), zmiana osprzętu stała się dla mnie mniej uciążliwa, bo robię (prawie) wszystko raz w tygodniu (minusem jest to, że w ciągu tych 7 dni trzeba dodatkowo uzupełniać zbiorniczek insuliną). Jestem zaskoczona, że przez ten rok ani razu nie miałam problemu z zestawem Extended: żadnego komunikatu jak np. "brak podawania" czy np. cofnięcia się krwi do drenu.

Plaster jest bardzo wytrzymały, spokojnie utrzymuje się do 7 dni. Dodatkowo, skutecznie uniemożliwia wyrwanie wkłucia z ciała (przy zaczepieniu o coś i bardzo gwałtownym pociągnięciu dren się wypinał a wkłucie zostawało na miejscu). W ciągu tego roku "udało mi się" wyrwać zestaw infuzyjny z ciała tylko raz gdy zaczepiłam się wysiadając z samochodu.

To co bardzo mi się podoba, to ogromna łatwość w aplikowaniu zestawu oraz większa elastyczność co do miejsc aplikacji dzięki automatycznie cofającej się igle (myślę, że to też duża dogodność dla dzieci i dla dorosłych nieprzepadających za igłami). Zalecane miejsca założenia zestawu są standardowe, ale postanowiłam sprawdzić jak będzie on działać w bardziej nietypowych. Przetestowałam m.in. miejsce pod łopatką (z pomocą męża) i dolną tylną część pleców - okazały się bardzo wygodne i wszystko działało poprawnie. Dzięki temu rozszerzyłam swoją listę miejsc aplikacji i daje mi to możliwość skuteczniejszej rotacji z dłuższym odpoczynkiem dla innych stref.

Raz zorientowałam się, że przetrzymałam wkłucie do 10 dni i obawiałam się, że po takim czasie będą już jakieś poważne konsekwencje. Jednak miejsce po wkłuciu było tylko bardziej "zassane" i bardziej czerwone niż zwykle, dało się wyczuć malutkie zgrubienie (zdecydowanie mniejsze niż w wypadku zbyt długiego użytkowania zestawu Quick-set). Nie zaobserwowałam żadnej wydzieliny, a wszystko zagoiło się szybko bez mojej ingerencji.

Oczywiście, to wszystko co opisałam w tej sekcji to moje osobiste doświadczenia i obserwacje, a wszelkie testy przeprowadziłam na własną odpowiedzialność.

Mam nadzieję, że tym wpisem przybliżyłam Wam osprzęt z serii Medtronic Extended.

Weronika BlueSugarCube

Przeczytaj: Moje doświadczenie z sensorami FreeStyle Libre, Medtronic Enlite i Dexcom G5

Popularne posty z tego bloga

Złoty strzał

Pierwszy raz usłyszałam określenie "złoty strzał" dopiero niedawno, na jednej z cukrzycowych grup na Facebooku, gdzie ktoś zapytał ile trzeba przyjąć insuliny by zrobić złoty strzał... "Złoty strzał – eufemizm oznaczający przedawkowanie narkotyku kończące się śmiercią. Termin stosowany jest głównie w odniesieniu do narkotyków zażywanych dożylnie (np. heroiny). Odnosi się to zarówno do świadomego przedawkowania narkotyku, czyli samobójstwa, jak i nieświadomego, wynikającego z nieumiejętnego przyjęcia substancji odurzającej bądź jej większej czystości, które to rozróżnienie często nie jest możliwe podczas sekcji zwłok lub analizy toksykologicznej."   źródło: Wikipedia Insulina to lek ratujący życie osób z cukrzycą insulinozależną (często nazywana jest "wodą życia"), jednak w bardzo dużych dawkach może być nie tylko niebezpieczna, ale wręcz  śmiertelna . W mediach społecznościowych wiele osób z cukrzycą typu 1 publikuje zdjęcia, na których pokazuj

FreeStyle Libre

FreeStyle Libre to FGM ( Flash Glucose Monitoring System ), czyli system monitorowania glikemii typu Flash . Różni się on tym od CGM  ( Continuous Glucose Monitoring System ), że  musimy zbliżyć czytnik do sensora (na ramieniu)  by dowiedzieć się jaki mamy poziom cukru . Libre pokazuje wynik z płynu śródtkankowego (nie z krwi, dlatego warto regularnie pić dużo wody gdy używamy sensorów), dlatego ma ok. 15-20 minutowe opóźnienie .  Można powiedzieć, że jest to hybryda CGM i glukometru.  Ponieważ sensor jest ciałem obcym dla naszego organizmu (tak samo jak zestaw infuzyjny czy sensor CGM) może być noszony przez ograniczoną ilość czasu - w tym wypadku z FreeStyle Libre  możemy korzystać przez 14 dni (od momentu aktywacji czytnikiem).  FreeStyle Libre zapisuje dane z ostatnich 8 godzin , dzięki czemu możemy m.in. mieć podgląd na to co się działo w nocy. Możemy wykonywać nieograniczoną liczbę skanów na dobę, ale jest zalecane by wykonywać skany w odstępie przynajmniej 1 minuty.  F

Moje doświadczenie z sensorami FreeStyle Libre, Medtronic Enlite i Dexcom G5

Obecnie na rynku jest szeroki wybór sensorów do monitorowania glikemii . Systemy CGM czy FGM dają nam możliwość nie tylko zobaczenia naszego wyniku w czasie rzeczywistym, ale także tego co się działo wcześniej (wykres) i co może wydarzyć się później (trendy).  Ja sama miałam okazję korzystać do tej pory z 3 różnych sensorów: FreeStyle Libre , Medtronic Enlite oraz Dexcom G5 . W tym wpisie chciałabym podzielić się z Wami informacjami na temat tych systemów jak i moimi osobistymi wrażeniami. Kilka słów o sensorach Sensory to elektrody , które umieszone pod skórą mierzą stężenie poziomu glikemii z płynu śródtkankowego (nie z krwi). Stężenie w płynie śródtkankowym jest opóźnione o ok. kilkanaście minut względem stężenia we krwi.  Elektroda jest bardzo cienka (nieco grubsza od włosa) i nie czuć jej po zaaplikowaniu sensora. Igła służy jedynie do wprowadzenia elektrody pod skórę (w zależności od systemu należy ją wyciągnąć lub sama wycofuje się po aplikacji). FreeStyle Libre  Charakte