#liczymyww #liczymywbt #jakpoliczyćwbt #jakpoliczyćww #ww #wbt #węglowodany #białko #tłuszcz #bolus #boluszłożony #cukrzyca #wymienniki #diabetyk #cukrzyk

Liczymy WW i WBT na przykładzie! BigMac i średnie frytki

5/09/2014BlueSugarCube

Nawiązując do mojego wyjazdu do Poznania skusiłam się na McDonalda w podróży - w ramach obiadu pożarłam BigMaca + średnie frytki. Postanowiłam, że sprawdzę jak wyjdzie wynik po "szacowanym" liczeniu (spojrzałam w tabelki na pudełkach i określiłam mniej więcej na szybko - byłam głodna, a stanie w przejściu między siedzeniami nie sprzyja chęciom do liczenia :P). Uznałam, że potrzebne będzie przynajmniej 10 j na ten zestaw. Podałam bolus 6,5 j i 3,5 j na 7 godzin. Nie wiem czy to przypadkiem nie był mój pierwszy w życiu BigMac XD. Kilka razy sprawdzałam jak wygląda mój wynik: po ok. 2 godz. miałam 196, później zaczęło spadać 151  i dalej 130, bałam się że będę mieć wieczorem niedocukrzenie, a widziałam, że zostało jeszcze 2 godziny bolusa przedłużonego. Zrobiła to co prawda trochę za wcześnie (albo podałam za mały bolus na to co jadłam na kolację) i niestety na koniec miałam wysoko :/ Ale byłam całkiem zadowolona z tej próby - trzymało się poniżej 200 po tym zabójczym jedzeniu jak widzicie :) Wnioski na dole, po przeliczeniu ;D

Przy okazji napiszę Wam ile dokładnie w przeliczeniu miałby ten zestaw z McDonalda.
Wszystkie wartości odżywcze kanapek potrzebne do obliczenia bolusa  możecie znaleźć na ich oficjalnej stronie oraz w tabeli, która jest na tacy.

1 WW = 10 g węglowodanów, a 1 WBT = 100 kcal w białka i tłuszczu. Ponieważ 1 g węglowodanów to 4 kcal, to 1 WW to 40 kcal. Całościowo podane kcal to kcal z WW i kcal z WBT. Plan działania jest taki:

1. Obliczam WW
2. Zamieniam WW na kcal 
3. Odejmuję kcal z WW od całkowitych kcal
4. Otrzymuję kcal z WBT
5. Zamieniam kcal z WBT na WBT
6. Obliczam godziny do bolusa przedłużonego

Kanapka BigMac

510 kcal
węglowodany - 41g
białko - 27g
tłuszcz - 26g
 
 1. Obliczamy WW 
Mamy 41g węglowodanów, jak już wiemy 1WW = 10g węglowodanów, dlatego dzielimy 41 przez 10. Wychodzi nam 4,1 WW

2. Zamieniamy WW na kcal
Wiemy już ile BigMac ma WW, teraz musimy ogarnąć WBT. Ułatwi nam to
zamiana WW na kcal. 1 WW to 40 kcal, dlatego pomnożymy nasze 4,1 razy 40.
Mamy 164 kcal z WW.

3. Odejmujemy kcal z WW od całej wartości kcal
Patrzymy do tabelki - BigMac ma 510 kcal na co składają się kcal z WW i kcal z WBT. Skoro udało nam się obliczyć kcal z WW, wystarczy że odejmniemy ich wartość od tych kcal. Więc 510 minus 164, co daje nam 346 kcal z WBT.

4. Zamieniamy kcal z WBT na właściwe WBT
Jeszcze nie mamy wartości WBT, bo obliczyliśmy jedynie ile to jest w kcal.
1 WBT to 100 kcal, dlatego teraz naszą wartość kcal z WBT dzielimy przez 100.
Także dzielimy 346 przez 100 i mamy 3,46 WBT ~ 3,5 WBT

5. Bolus przedłużny do WBT
Nasze  WBT będzie na bolus przedłużony - wstarczy dodać do tej wartości 2 i uzyskamy ilość godzin 3,5 + 2 = 5,5 ~ 6 godzin

Jeżeli macie przelicznik 1WW - 1j to Wasz bolus będzie wyglądał tak (jeżeli chodzi o zaokrąglenia w obliczeniach, to ja bym to zrobiła w powyższy sposób, tak naprawdę to już zależy od Was i koniec końców od Waszego przelicznika, to jesr tylko wzór postępowania.)

Bolus złożony
 4,1 j bolus (prosty)
 3,5 j bolus (przedłużony na 6 godzin)

To jeszcze nie koniec - musimy doliczyć frytki i wtedy zobaczymy ile w sumie trzeba podać na ten zestaw.


Średnie Frytki

340 kcal
węglowodany - 42g
białko - 5g
tłuszcz - 17g

 1. Obliczamy WW 
Mamy 42 g węglowodanów, jak już wiemy 1 WW = 10 g węglowodanów, dlatego dzielimy 42 przez 10. Wychodzi nam 4,2 WW

2. Zamieniamy WW na kcal
Wiemy już ile średnie frytki mają WW, teraz musimy ogarnąć WBT. Ułatwi nam to
zamiana WW na kcal. 1 WW to 40 kcal, dlatego pomnożymy nasze 4,2 razy 40.
Mamy 168 kcal z WW.

3. Odejmujemy kcal z WW od całej wartości kcal
Patrzymy do tabelki - średnie frytki mają 340 kcal na co składają się kcal z WW i kcal z WBT. Skoro udało nam się obliczyć kcal z WW, wystarczy że odejmniemy ich wartość od tych kcal. Więc 340 minus 168, co daje nam 172 kcal z WBT.

4. Zamieniamy kcal z WBT na właściwe WBT
Jeszcze nie mamy wartości WBT, bo obliczyliśmy jedynie ile to jest w kcal.
1 WBT to 100 kcal, dlatego teraz naszą wartość kcal z WBT dzielimy przez 100.
Także dzielimy przez 100 i mamy 1,72 WBT ~ 1,7 WBT

5. Bolus przedłużny do WBT
Nasze  WBT będzie na bolus przedłużony - wstarczy dodać do tej wartości 2 i uzyskamy ilość godzin. 1,7 + 2 = 3,7 ~ 4 godziny

Jeżeli macie przelicznik 1WW - 1j to Wasz bolus będzie wyglądał tak (jeżeli chodzi o zaokrąglenia w obliczeniach, to ja bym to zrobiła w powyższy sposób, tak naprawdę to już zależy od Was i koniec końców od Waszego przelicznika, to jesr tylko wzór postępowania.)

Bolus złożony
4,2 j bolus (prosty)
3,7 bolus (przedłużony na 4 godziny)



Całkowity bolus złożony na zestaw BigMac + Średnie Frytki to:

8,3 j bolus (teraz)
7,2 j bolus (przedłużony na 10 godzin)

Końska dawka :D

Wydaje mi się, że jest to jednak zdecydowanie za dużo - zobaczcie, że ja podałam bolus 6,5 j i 3,5 j n 7 godzin i wynik i tak spadał kilka godzin po jedzeniu. Może ten pierwszy wynik nie był idealny, bo pod 200, ale później już trochę ponad sto, więc kwestia prawdopodobnie leżała w za późnym podaniu bolusa lub jego proporcji (jak pisałam na wieczór już mi się nie podobało, że szybciej spada - czułam to już w nogach - i zatrzymałam bolus, więc pewnie gdybym dała większą dawkę "na już", a mniejszą na te 7 godzin byłoby lepiej i nie zatrzymałabym bolusa - tak mi się wydaje. Ewentualnie zjeść mniejszą kolację i nie podawać już na nią bolusa).

Weronika BlueSugarCube

You Might Also Like

4 komentarze | comments

  1. hehe, my zaliczyliśmy dwie wizyty w McDonalds, na szczęście Franio nie przepada za frytkami i z zestawu Happy Meal wyjadł tylko kurczaczki i jabłko a zamiast słodkiego napoju Pani dała nam butelkę wody niegazowanej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a co do ilości insuliny - dla mnie niewyobrażalna na razie :P U nas dobowa dawka baza plus bolusy to 5-6 jednostek w sumie :)

      Usuń
    2. 5-6 jednostek dobowo? Jeju u mnie to około 70, zbiornik 300j wymieniam równo co 3 dni ��

      Usuń
    3. Z czasem bierze się coraz więcej, u dziecka początkowo to są małe dawki. Ja po ponad 20 latach biorę 50-60 jednostek dobowo. Wszystko zależy od wieku, wagi, stażu...

      Usuń

Napisz do mnie | Write me