#hipo #hipoglikemia #wdd #cukrzyca #blogocukrzycy #cukrzyk #diabetyk #insulina #bluesugarcube

Jak uratować życie osobie z cukrzycą ?

11/13/2015Weronika



14 listopada na całym świecie będzie obchodzony Światowy Dzień Cukrzycy, ustanowiony w 1991 r. przez Międzynarodową Federację ds. Cukrzycy (IDF) oraz Światową Organizację Zdrowia (WHO) w rocznicę urodzin odkrywcy insuliny - Fredericka Bantinga. Głównym celem obchodów Światowego Dnia Cukrzycy jest zwiększenie świadomości społecznej i wiedzy na temat objawów tej choroby i zapobiegania późnym jej powikłaniom.


Hipoglikemia jest groźnym powikłaniem cukrzycy (zwłaszcza tej leczonej insuliną - typ 1), będącym stanem zagrożenia życia!


Jak pomóc osobie z cukrzycą, która ma bardzo niski poziom cukru we krwi (hipoglikemię) ?



Przede wszystkim jakie są objawy hipoglikemii ? Każda osoba chora na cukrzycę jest inna, bo każdy z nas ma inny organizm, więc objawy również są indywidualne. Jednak wyróżnia się kilka, które są bardzo charakterystyczne dla tego stanu (nie muszą występować wszystkie lub jednocześnie):



• zawroty głowy

• zaburzenia pamięci
• zaburzenia widzenia
• "wilczy" głód
• osłabienie
• ból głowy
• niepokój


Inne objawy bardziej widoczne dla osoby postronnej:


• drgawki
• potliwość
• bladość
• senność
• zataczanie się
• trudności w komunikacji
• drażliwość
• nerwowość


Zbyt niskie stężenie poziomu cukru we krwi określa się od 70 mg/dL i niżej, jednak czasem niedocukrzenie może przebiegać nawet bezobjawowo lub objawy mogą się pojawić dopiero przy niższych wartościach glikemii, dlatego do każdego należy podchodzić indywidualnie.



Niestety te objawy w większości przypominają upojenie alkoholowe, dlatego warto się zatrzymać, zastanowić, przyjrzeć się czy dana osoba nie ma przypadkiem opaski "Mam cukrzycę" - ale warto również pamiętać o tym, że cukrzyca jest "niewidzialną" chorobą i nie każdy się z nią obnosi...



Jeżeli osoba traci przytomność lub już ją straciła należy jak najszybciej zadzwonić po pogotowie ratunkowe 999 lub 112, natomiast jeżeli jest z nią/nim kontakt i może przełykać, należy podać coś słodkiego do picia lub zjedzenia: cukier, słodzony cukrem napój, glukoza, banan, sok. Jeżeli po ok. 15 minutach nie ma poprawy, trzeba wezwać karetkę. Nie należy ruszać osprzętu osoby z cukrzycą, podawać jej jakichkolwiek leków itd. ! Najważniejsze jest podanie cukru i wezwanie pomocy!



Pamiętaj! Możesz komuś uratować tym życie!


Weronika BlueSugarCube

You Might Also Like

0 komentarze | comments

Napisz do mnie