#cukrzyca #diabetyk #cukrzyk #blogocukrzycy #cukrzycablog #bluesugarcube #cukrzycatypu1

Jak doprowadzić cukrzycę do porządku

9/15/2015Weronika BlueSugarCube

Zdarza się, że to cukrzyca przejmuje nad nami kontrolę i nie możemy się z nią ogarnąć - jak każdy człowiek mamy czasem chwilę załamania czy zmęczenia. Niestety my jako osoby chore mamy trochę gorzej, bo to już są kwestie naszego bezpieczeństwa i zdrowia.

Dlatego gdy widzimy, że zaczyna się dziać coś niedobrego z naszą cukrzycą - może mamy gorszy czas w pracy/w szkole/w związku, wydarzyło się w naszym życiu coś przytłaczającego - musimy zacząć działać. Praktycznie wszystko ma przełożenie na naszą chorobę, również nasz stan psychiczny i stres. Częste "pozwalanie sobie" na nieprawidłowe wyniki może doprowadzić później do powikłań - gdy "akceptujemy" powtarzające się hiperglikemie i hipoglikemie jako konsekwencje naszego złego samopoczucia, powstaje wymówka dla niebezpiecznych wyników.

Chciałam pokazać Wam jak można zacząć ponownie przejmować kontrolę nad cukrzycą, która trochę się nam zbuntowała - albo raczej to my pozwoliliśmy się jej zbuntować. Warto by było trzymać się tych zasad na codzień - dla niektórych z Was to co piszę pewnie jest oczywiste i jest to codzienność, ale dla innych może być czymś nowym lub przypomnieniem do czego warto wrócić.
  
1. Prowadź dzienniczek samokontroli
W dzisiejszych glukometrach mamy bardzo dużą pamięć zapisu, różnego rodzaju średnie etc. Czasem jednak nasze wyniki napisane na papierze mają większą moc - wszystko mamy przed oczami, możemy ręcznie pozakreślać na kolorowo hipo i hiper aby zobaczyć jak często i o jakich porach nam się zdarzają. Jeżeli nie macie dzienniczka, przygotowała dla Was stronę do zapisu wyników, którą możecie wydrukować w wielu egzemplarzach > link

2. Postaraj się o regularne posiłki (x5)
Jedzenie o podobnej porze normuje cukry - nasze ciało działa w jednym rytmie dzięki czemu łatwiej jest kontrolować cukrzycę. Oczywiście nie chodzi tutaj o posiłki co do minuty tylko powiedzmy w określonym przedziale np. 15-16 jemy obiad. Spróbujmy wytworzyć taki system posiłkowy z pomocą rodziny czy bliskich.

3. Jedz zdrowe przekąski 
Gdy jesteśmy zestresowani czy zdołowani to czasem sięgamy po słodkie lub słone przekąski żeby "zajeść" negatywne emocje. Dobrą taktyką będzie wcześniejsze przygotowanie sobie czegoś lepszego niż batonik czy czipsy. Korzystnym wyborem będą różnego rodzaju orzechy, pokrojone w paseczki warzywa z domowym dipem czy owoce. Alternatywą dla chrupaczy mogą być krakersy, które łatwo przeliczyć (4x krakers = 1WW).

4. Nagradzaj się za dobre wyniki
Nagradzanie motywuje - mam na myśli, nagrodę za pewien okres dobrych wyników (nie nagrodę co wynik ;)). Niech to będzie celebracja sukcesu na Wasz wymyślony sposób :) ! Jeżeli trudno Wam myśleć w perspektywie czasu o tym jak Wasze wyniki wpłyną na zdrowotną przyszłość, spróbujcie podzielić walkę o dobre wyniki na okresy np. od wizyty do wizyty u diabetologa i robić podsumowania.
 
5. Poproś najbliższych o wsparcie 
Są takie momenty w naszym życiu, gdy musimy skorzystać z pomocy innych - osób, które są w stanie zrozumieć nas i naszą cukrzycę. Czasem wystarczy przytulenie, dobre słowo, pozytywnie spędzony dzień razem by naładować nasze akumulatory. Duży komfort daje akceptacja naszych skrajnych emocjonalnych stanów przy hipo i hiper.

6. Wybieraj jedzenie o niskim IG
Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik informujący o tym, jak po spożyciu danego produktu wzrasta poziom cukru we krwi. Jak się pewnie domyślacie diabetycy powinni wybierać produkty o niskim IG aby uniknąć gwałtownych skoków wynikowych. W internecie jest dostępnych wiele stron i aplikacji na telefon na temat IG.

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta poziom glukozy we krwi. To ważne, bo węglowodany o takiej samej zawartości cukru mogą mieć różny wpływ na glikemię (poziom cukru we krwi).

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/indeks-glikemiczny-co-to-jest-od-czego-zalezy-indeks-glikemiczny_39564.html
Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta poziom glukozy we krwi. To ważne, bo węglowodany o takiej samej zawartości cukru mogą mieć różny wpływ na glikemię (poziom cukru we krwi).

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/indeks-glikemiczny-co-to-jest-od-czego-zalezy-indeks-glikemiczny_39564.html

7. Trochę się poruszaj !
Wystarczy spacer, taniec przy ulubionej muzyce, energiczne sprzątanie czy bieganie by nie tylko usprawnić działanie insuliny, ale i rozluźnić nasze ciało uwalniając się od nerwów (gdy nie mamy za nisko czy za wysoko). Udowodniono, że wysiłek fizyczny jest najlepszą formą "wyżycia się" dla osób dorosłych.

Nie dajcie się cukrzycy !
Weronika BlueSugarCube

You Might Also Like

0 komentarze | comments

Napisz do mnie | Write me