Przejdź do głównej zawartości

Wszystko o systemie DBLG1

  Korzystam z systemu DBLG1 w połączeniu z CGM Dexcom G6 i pompą Accu-Chek Insight już prawie 2 miesiące! 🙃 Żyjąc 28 lat z cukrzycą typu 1 nie spodziewałam się, że pojawi się system, który tak ułatwi mi życie 🥰 Wszystko w ramach tego systemu mam refundowane w Belgii w ramach programu "drogie technologie" - za tą możliwość moje dane będą zbierane przez 2 lata by zbadać wpływ DBLG1 na poprawę jakości życia osoby z cukrzycą typu 1. DBLG1 (Diabeloop Generation 1) to system hybrydowej zamkniętej pętli z samouczącym się algorytmem.  DBLG1 - algorytm hostowany w dedykowanym urządzeniu - łączy sensor do ciągłego monitorowania glikemii (CGM) i pompę insulinową, aby zautomatyzować decyzje dotyczące podawania insuliny. System nie wymaga kalibracji, ale istnieje taka możliwość. 💙 Urządzenie DBLG1 jest sercem systemu: - Wyświetla wszystkie informacje na temat CGM-u, pompy i pętli (m.in. poziom glukozy, status urządzeń, statystyki) - Służy do wprowadzania danych (posiłek - węglowodan

Słodkie, słone paluszki - czyli opuszki po przejściach i trochę o skórze...

Pamiętam, że kiedyś moje palce były nie do zniesienia - wiecznie poranione opuszki pełne czerwonych i brązowych kropek po nakłuwaczu. Muszę dodać, że mam również niestety bardzo wrażliwą skórę, szczególnie rąk (wydaje mi się, że część diabetyków tak ma..ale nie wiem) - praktycznie 90% preparatów przebadanych dermatologicznie daje mi się we znaki zamiast pomagać. Jedyna rzecz z kremów specjalistycznych (dermo) i do tego polecanych dla diabetyków jest La Roche Posay Iso Urea Lait na rogowacenie skóry (zdarza się). Ostatnio udało mi się przebadać skórę u specjalistki z formy Loreal i powiedziałam jej, że mam cukrzycę. Dowiedziałam się , że przez to można mieć typ bardziej odwodnionej skóry (u mnie nie wyszło to tak źle :)) i poleciła mi kosmetyki LRP (które używałam już w sumie wcześniej) Wiem, że oczywiście każdy ma inną skórę i potrzeby, ale przynajmniej zachęcam do spróbowania (to nie reklama tylko szczerze polecenie :))

Wracając do naszych paluszków - wydaje mi się, że moja dermo przypadłość w pewnym sensie pomogła - często smaruje ręce kremami (oczywiście sprawdzonymi), czasem nakładam coś "grubszego" na dłonie i czasem śpię w bawełnianych rękawiczkach.Nie jest straszne ani uciążliwe, a rano jest o wiele przyjemniej dotknąć skóry.

Coś lekkiego - obecnie używam na co dzień i czasem na noc (bez rękawiczek) Alantan Dermoline (ja akurat ten fioletowy z witaminą A , która nam diabetykom jest potrzebna - także w kapsułkach A+E), jest lekko tłustawy, ale nie przesadnie , więc można posmarować ręce i wykonywać różne czynności bez obawy o ubrudzenie czy rozmazanie. Nie ma zapachu i jest bardzo przyjemny po nałożeniu. Alantan to właściwie klasyka.


Coś mocniejszego - na różne nieprzyjemności związane z wolniejszym gojeniem (czy też moimi dermo problemami) pierwsze co polecam to oczywiście wazelina+rękawiczki. Dobrze jest wmasować ją w opuszki. Drugą wersją "w rękawiczkach" jest bardzo fajna maść (NA RECEPTĘ, ponieważ jest to antybiotyk) a mianowicie Baneocin  (obecnie pod nazwą Altabactin) - została mi polecona w szpitalu jako maść na grudki pod skórą po wkłuciach, ale świetnie działa również na różne anomalie na rękach - spytajcie swojego diabetologa czy ją zna, ja używam jej z zadowoleniem od paru lat i zawsze gdy mi się skończy proszę o receptę na wizycie:)

Coś tradycyjnego - oprócz wcierania różnych maści i kremów zdarzało mi się praktykować niby niepozorne zabiegi, ale myślę że też coś dały. Do leczenia rąk wykorzystywałam Zioła Bittner'a - zagotowywałam wodę, wlewałam do miski, dodawałam trochę preparatu i robiłam namaczankę - było to bardzo przyjemne i pachnące:)
Ostatnio odkryłam też kojącą siłę rumianku - wystarczy zaparzyć sobie w miseczce, zaczekać aż trochę przestygnie i namoczyć przez kilka minut palce lub nawet całe dłonie dla gładkiej skóry ;)


Jeżeli macie problemy z potliwością dłoni czy stóp, polecam najprostsze i najskuteczniejsze rozwiązanie jakim jest talk (np. zasypka Alantan) :) Warto na to również zwrócić uwagę, ponieważ pot może drażnić skórę i małe ranki, a nawet doprowadzać do rozdrapywania ich przez nas samych.


Ważne jest by pamiętać o natłuszczaniu skóry dłoni z dokładnością do opuszka, ale trzeba też pamiętać aby nie zaniedbywać stóp! One też są narażone na różne nieprzyjemne przypadłości i również powinno się je co jakić czas natłuszczać czy smarować - najlepiej na noc. Istotne jest także odpowiednie ich osuszanie aby nie pozostała woda pomiędzy palcami. Mnie na szczęście nie spotkała stopa cukrzycowa i nikomu też tego nie życzę.


Dbajcie o swoją skórę!:)


Weronika BlueSugarCube


Nagrania na vlogu o skórze i włosach - o tym co polecam osobiście :)

Część 1


Część 2


Popularne posty z tego bloga

Złoty strzał

Pierwszy raz usłyszałam określenie "złoty strzał" dopiero niedawno, na jednej z cukrzycowych grup na Facebooku, gdzie ktoś zapytał ile trzeba przyjąć insuliny by zrobić złoty strzał... "Złoty strzał – eufemizm oznaczający przedawkowanie narkotyku kończące się śmiercią. Termin stosowany jest głównie w odniesieniu do narkotyków zażywanych dożylnie (np. heroiny). Odnosi się to zarówno do świadomego przedawkowania narkotyku, czyli samobójstwa, jak i nieświadomego, wynikającego z nieumiejętnego przyjęcia substancji odurzającej bądź jej większej czystości, które to rozróżnienie często nie jest możliwe podczas sekcji zwłok lub analizy toksykologicznej."   źródło: Wikipedia Insulina to lek ratujący życie osób z cukrzycą insulinozależną (często nazywana jest "wodą życia"), jednak w bardzo dużych dawkach może być nie tylko niebezpieczna, ale wręcz  śmiertelna . W mediach społecznościowych wiele osób z cukrzycą typu 1 publikuje zdjęcia, na których pokazuj

FreeStyle Libre

FreeStyle Libre to FGM ( Flash Glucose Monitoring System ), czyli system monitorowania glikemii typu Flash . Różni się on tym od CGM  ( Continuous Glucose Monitoring System ), że  musimy zbliżyć czytnik do sensora (na ramieniu)  by dowiedzieć się jaki mamy poziom cukru . Libre pokazuje wynik z płynu śródtkankowego (nie z krwi, dlatego warto regularnie pić dużo wody gdy używamy sensorów), dlatego ma ok. 15-20 minutowe opóźnienie .  Można powiedzieć, że jest to hybryda CGM i glukometru.  Ponieważ sensor jest ciałem obcym dla naszego organizmu (tak samo jak zestaw infuzyjny czy sensor CGM) może być noszony przez ograniczoną ilość czasu - w tym wypadku z FreeStyle Libre  możemy korzystać przez 14 dni (od momentu aktywacji czytnikiem).  FreeStyle Libre zapisuje dane z ostatnich 8 godzin , dzięki czemu możemy m.in. mieć podgląd na to co się działo w nocy. Możemy wykonywać nieograniczoną liczbę skanów na dobę, ale jest zalecane by wykonywać skany w odstępie przynajmniej 1 minuty.  F

Moje doświadczenie z sensorami FreeStyle Libre, Medtronic Enlite i Dexcom G5

Obecnie na rynku jest szeroki wybór sensorów do monitorowania glikemii . Systemy CGM czy FGM dają nam możliwość nie tylko zobaczenia naszego wyniku w czasie rzeczywistym, ale także tego co się działo wcześniej (wykres) i co może wydarzyć się później (trendy).  Ja sama miałam okazję korzystać do tej pory z 3 różnych sensorów: FreeStyle Libre , Medtronic Enlite oraz Dexcom G5 . W tym wpisie chciałabym podzielić się z Wami informacjami na temat tych systemów jak i moimi osobistymi wrażeniami. Kilka słów o sensorach Sensory to elektrody , które umieszone pod skórą mierzą stężenie poziomu glikemii z płynu śródtkankowego (nie z krwi). Stężenie w płynie śródtkankowym jest opóźnione o ok. kilkanaście minut względem stężenia we krwi.  Elektroda jest bardzo cienka (nieco grubsza od włosa) i nie czuć jej po zaaplikowaniu sensora. Igła służy jedynie do wprowadzenia elektrody pod skórę (w zależności od systemu należy ją wyciągnąć lub sama wycofuje się po aplikacji). FreeStyle Libre  Charakte